zaterdag 21 september 2013

Het Bajkalweekend



Zaterdagochtend, 7 uur, totaal onwetend wat ons te wachten stond, vertrokken we met veel enthousiasme naar het Bajkalmeer. Het enige dat ons was verteld, was dat we als vrijwilligers zouden worden ingeschakeld om het Bajkalmeer schoon te maken. Jullie denken waarschijnlijk dat ik impulsief of gek was toen ik deze beslissing nam, maar waarom niét op een totaal onvoorbereid Russisch weekend gaan? 

Na een zeven uur durende rit (die normaal maar vijf uur zou duren) kwamen we om 15u aan in Ol'xon, een houten Boerjatisch dorpje aan de rand van het Bajkalmeer. Slechts een twee uur vroeger hadden ze ons ingelicht waarvoor we ons feitelijk hadden geëngageerd. Het zit zo dat er zich in Ol'xon een enorm bos bevindt waar mensen doorheen de jaren doodleuk hun vuil hebben gestort. Onze taak was glas, papier en plastic sorteren. Als jullie de foto bezien, begrijpen jullie hopelijk de shock die van onze gezichten was af te lezen. Naar mijn mening is de hele onderneming vrij nutteloos en uitzichtloos, aangezien het bos één groot stort is en de Russische werkmentaliteit is, op zijn zachts uitgedrukt, ietwat anders dan die van ons (in totaal is er 5 uur gewerkt in het bos :p). 




Daarenboven heb ik een lichte vorm van smetvrees, waardoor het sorteren van onder andere beschimmelde broeken, melkbussen en vuile pampers niet voor herhaling vatbaar is. Ten tweede, en de mensen die mij goed kennen, zullen dit bevestigen, word ik na hard werk (dat kan hier natuurlijk in twijfel worden getrokken, aangezien we reeds na 1,5 uur liedjes begonnen te componeren) graag beloond met een lekkere maaltijd. Na ons te hebben verwarmd boven een heerlijk uitziend soepje, bleek diezelfde soep een absolute teleurstelling. Het was een soort van waterpapje met rijst, aardappelen en wortelen, vergezeld van enkele stukken brood. Om me nog meer slecht gezind te maken, werden we in een ijskoud kamertje met slechts twee bedden en een piepklein verwarmingstoestel gedumpt. Oh en vergeten te vermelden: heel het weekend konden we alleen onze behoeften doen in een kot met een plank in de vloer. 

Maar... hoewel ik hierboven misschien niet zo positief klink, hebben we ons eigenlijk fantastisch geamuseerd. Tussen het geklaag en de zotverklaringen aan de organisatie én aan onszelf, was de hele belevenis eigenlijk enorm komisch  en was het de beste ervaring tot nu toe. Dit hele back-to-basic-weekend heeft mij doen inzien hoe een zalig luxeleventje we in België bezitten en... dat onze residentie best nog proper is :) ...

De volgende dag ging de wekker om 8 uur, maar ditmaal niet om te gaan sorteren, maar om het Bajkalmeer van dichtbij te bewonderen. Even schetsen : het Bajkalmeer is qua oppervlakte groter dan ons landje België! Dus we mochten slechts een klein stukje bewonderen, maar dat was al meer dan voldoende om verliefd te worden op de pure natuur van Rusland. Geen winkeltjes of restaurants, maar gewoon de natuur in zijn eigenheid behouden. Er bestaat geen twijfel over dat dit het mooiste natuurplekje is dat ik in mijn leven heb gezien. Ik zou er nog zoveel over kunnen vertellen, maar geen enkele beschrijving of foto kan volledig het gevoel omschrijven dat we hebben ervaren op de Shamanrock te Ol'Xon...




Ik hoop dat ik jullie warm heb gemaakt voor Rusland, haar woeste natuur en haar pure schoonheid, want geloof me, het is meer dan de moeite waard ;)
veel liefs,
Sarah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten