donderdag 12 september 2013

Terugblik op twee weken Irkutsk




Morgen zal het twee weken zijn dat ik in Irkutsk verblijf. Ondertussen begint mijn leven zich meer en meer aan de Russische cultuur aan te passen. Hun bureaucratie, paranoia, boze blikken, gebrek aan hygiëne, gevaarlijk rijgedrag en vervallen etenswaren zijn enkele voorbeelden waar ik leer mee leven...

De universiteit zelf is vanbuiten heel mooi, maar is redelijk oud en primitief aan de binnenkant. Je kan bovendien de universiteit pas binnen als je je studentenkaart scant en twee bewakers passeert. Verder is er hier ook een alma (oef!) en grootmoeders keuken is wel lekker, maar de porties zijn helaas maar 1/3 van de Leuvense almaporties (frieten en zeker frieten à volonté zitten er dus niet in dit semester :( ), maar ook dit worden we gewoon (na nog een heerlijk stukje taart :p).

Voorts vind ik al goed mijn weg in de universiteit, de vijf verdiepingen verbeteren mijn conditie en de lessen zijn één voor één GEWELDIG. De proffen zijn geduldig, vriendelijk, geïnteresseerd en gaan zelfs familiair en moederlijk met ons om. Met  tien uur Russisch per week gaat ons Russisch erop vooruit, daar zorgt het vele huiswerk wel voor. Het vak 'internationaal protocol en etiquette' is eveneens enorm leerrijk. Hier zien we de gewoontes en tradities van Russen. Zo kwamen we te weten dat niet meer wodka het grootste probleem is in Rusland, maar wel bier, aangezien het wordt gedronken als cider...Zo zijn er nog ontelbare weetjes; misschien maak ik er wel een wekelijkse rubriek van :). In de les Russische literatuur keren we terug naar het imposante wereldje van Ruslands grootste schrijvers. En Pools, ja, dat zit momenteel nog ver weg, maar hopelijk kan mijn onvoorwaardelijke liefde voor de taal dit voorlopig opvangen.

Intussen is ook mijn kot volledig geïnstalleerd met haakjes, fotootjes en de to-do-list^ op mijn muur. Ik wacht nog altijd geduldig op mijn Belgische roommate. Ik heb echter de luxe gehad om mij rustig te installeren en volgens mij gaat het nog aanpassen worden aan een tweede persoon. Maar: zorgen voor later! Eerst nog een weekendje doorbrengen aan het Bajkalmeer, georganiseerd door de universiteit (shocking). Het zit zo dat we gratis vervoer, eten en verblijf krijgen in ruil voor wat kuiswerk aan het meer, noem het Russische chantage. Hoe dat kuiswerk trouwens in zijn werk zal gaan, weet ik niet, maar ik ben alleszins heel erg benieuwd!

veel liefs, 

Sarah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten