dinsdag 8 oktober 2013

Mijn Siberisch Leven



Hoe ziet mijn Siberisch leven er dezer dagen uit? 

Ik wil me behoeden voor voorbarige uitspraken, maar vorige week gaf de thermometer -1°C aan, en het voelde aan als 7°C! Ofwel is het ijdele hoop, ofwel zal die -30°C  in december eveneens 7°C warmer aanvoelen. Eergisteren hebben we trouwens de eerste sneeuwregen mogen ervaren, me happy. Helaas bleef de sneeuw niet liggen, maar ik zie met een gerust hart (en warme botten en dikke winterjas) uit naar mijn eerste Siberische sneeuwman. 

Hoewel de muziek in de bussen afstotelijk klinkt, kan ik verder niet klagen over de muziek in Irkutsk. De Russen lijken wanhopig alle muziek van de voorbije 20 jaar in te halen, en daartussen hebben we zelfs al verschillende keren Papaoutai van Stromae mogen horen. Dit vind ik toch al voldoende bewijs dat ik niet in een primitieve Sovjetstad ben beland. Ok, die conclusie is misschien iets te snel getrokken, maar toch ;)

Het uit eten gaan in Bistro's/ Alma's is eveneens een ervaring op zich. Als je geluk hebt, hoef je niet lang te wachten en kan je uit een heerlijk buffet (meestal bestaande uit slaatjes, groentjes met look, gebakken patatjes, ovenschotels en gepaneerde vleesfilets) kiezen. Het gekozene wordt vervolgens gewogen en voor ongeveer 30 seconden opgewarmd in de microgolf. Haha, heel bizar, maar typisch Russisch en niet te vergeten, heel goedkoop. 

En dan hebben we nog het schoolleven. Russische grammatica is vooral zelfstudie aangezien we iedere les drie kwartier besteden aan verhaaltjes, die elke student voor de les moet voorbereiden. En helaas snappen de Koreanen het concept van 'een beknopt verslag van je dag' niet zo goed ... Het vak Internationaal Protocol en Etiquette blijft interessant, waarin we eveneens meer te weten komen over het gedrag van de Russische studenten in de les. Babbelen en lachen terwijl de prof of een medestudent aan het praten is, is héél normaal -.- Russische literatuur is dan weer, hoe kan het ook anders, mijn lievelingsvak : Puškin, Gogol', Lermontov en Dostojevski... komen aan bod en de professor geeft zo gepassioneerd les. En Volgende week begint het vak Geschiedenis van Rusland en ik ben zo benieuwd hoe de geschiedenis verdraaid of verbloemd zal worden! 

Ik hou jullie op de hoogte! 

Veel liefs,
Sarah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten