zaterdag 28 december 2013

Kerstmis

Dit blogbericht heb ik op kerstavond geschreven in een moment van sentimentaliteit en melancholie, maar  vooral in een moment van heimwee :

Het is nu kerstavond, 1u 's nachts. En het doet pijn om deze Kerst niet te kunnen vieren met mijn dierbaren. De feestdagen in december zijn voor mij de belangrijkste dagen van het jaar, waar ik elk jaar halsstarrig en ongeduldig naar uitkijk. Dennenbomen worden aangevoerd, kerstverlichting wordt  in de straten opgehangen, kerstmarkten schieten als paddenstoelen uit de grond en overal zie je mensen met pretoogjes zoeken naar het perfecte kerstcadeau.  Ja, voor mij is Kerstmis de fijnste tijd van het jaar: de lichtjes in de straat, al dan niet kitsch, de mooi versierde etalages, de reclames van Coca-Cola, de kerstkaartjes, mooi uitgestald in de woonkamer,  zorgen allemaal voor een betoverende sfeer, maar vooral de warmte en gezelligheid die in deze tijd meer dan anders aanwezig zijn, maken me soft en melancholisch vanbinnen. Het duizend keer zeggen 'Vrolijk Kerstmis', het daags nadien restjes eten van de kalkoen, die elk jaar lekkerder lijkt te worden en de marathon melige kerstfilms op televisie  zijn dingen die ik nooit beu word.  

Ik word hier in Irkutsk omringd door geweldige mensen en we hebben geprobeerd een kerstsfeer te creëren door ons een kerstboompje aan te schaffen, slingers op te hangen, kaarsjes aan te steken en een feestmaal klaar te maken (waaronder een gebraden kip bij gebrek aan een kalkoen ;)), maar, hoewel ik mij enorm geamuseerd heb, ik zoals elk jaar een indigestie nabij was, een cadeautje heb gegeven en gekregen(een knuffeltje van de Spanjaard met daarop 'С любовью' ('met liefde'), wat we zullen houden op Spaanse charme en minimale kennis van de Russische taal ;) ), mis ik nu verschrikkelijk mijn ouders, mijn familie en mijn vrienden, want er gaat niets boven Kerstmis vieren in je eigen huis, je eigen omgeving of bij je dierbaren.

Aan de ander kant is dit ook weer een ervaring. Ik heb met zekerheid een witte kerst. Ik heb Kerstmis gevierd bij -20°C, in Siberië. Ik heb kerstavond gevierd zonder mijn geliefden, maar met Koreanen, Amerikanen, een Franse en onze meest geweldige Belgische 'delegatie'. En we zijn door de babusjka weggejaagd om half 1 's nachts... Het kon niet meer Erasmuslike zijn dan dit... ! :)

Hoewel het hierboven beschreven heimweegevoel overheerste op Kerstavond, kon ik me geen betere Eerste Kerstdag voorstellen in Siberië. In Rusland vieren ze geen kerst op de 25ste en toch werden we door de Russische meisjes van de les Pools uitgenodigd om een kerstfeestje te houden. De Russische gerechten waren overheerlijk!! Ik ben hen heel dankbaar, want ondanks het gemis van thuis, heb ik me enorm geamuseerd en heb ik zo toch ook een beetje mijn kerst gehad.

Veel liefs,

Sarah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten